Iklan

Wednesday 24 September 2014

CAMERON HIGHLANDS

Alang2 dah memblog ni, meh aku nak story pasal kisah jalan2 je. 

Kali ni nak cerita pasal Cameron Highlands. Ok, mesti dah ramai yang pernah ke sanakan? Aku is dah banyak kali juga ke sana tapi entahlah, tak pernah rasa puas bila ke sana, mesti rasa nak pergi lagi. 

Kebetulan balik dari beraya hari tu, dalam perjalanan turun dari Kedah ke Kuala Lumpur, aku dan anak sempat pujuk En. Mat Naat untuk singgah ke Cameron Highlands. En. Mat Naat ni memang susah sikit nak diajak bercuti especially bercuti kami anak beranak je. Aku rasa memang tak pernah kot kami pergi bercuti anak beranak saja. Kalau pergi bercuti pun mesti ada orang lain. Ni ke Cameron Highlands ni pun kebetulan ada kawan dia pun nak singgah sana so itu yang dia termakan juga pujuk rayu kami.

Mulanya masa nak balik pagi tu, MIL aku ajak singgah rumah mak saudara En. Mat Naat pun kami takmau sebab kami nak kena singgah Penang pula menziarah pak2 sedara aku kat sana. Lepas Zohor rasanya dah habis sesi menziarah tu dan otw balik tu terus cadangkan kat dia untuk singgah CH.

Pergi CH tak berani nak cerita kat sesiapa sebab kami yang kalut nak balik jugak2 hari Sabtu tu instead hari Ahad sebab bagi alasan takut highway jem...maklumlah balik raya dengan highway jem kan tak dapat dipisahkan. Itu pun salah satu sebab kenapa En. Mat Naat pun termakan pujuk rayu aku, dia tak sanggup stuck dalam jem.

Masa tu tak fikir dah bonet penuh dengan buah2an rambutan, cempedak dan dokong yang MIL aku kirim bawa balik KL. Aku cuma fikir nak bercuti je...hehehe.

Dah petang waktu kami mula naik ke CH dan hujan pun turun renyai2 kat atas tu. Masa tu dalam otak risau tak ada hotel nak bermalam sebab ni kes main redah je. Tawakal ajelah dan berharap ada je bilik kosong sebab kat atas tu banyak hotel.

 Banyak juga kereta masih nak naik ke atas dah petang2 macam ni. 

Ada kerja membaiki jalan akibat tanah runtuh.

Kami sampai kat Brinchang dah malam. Terus singgah pasar malam dulu. Kebetulan kami pergi hari Sabtu, ada pasar malam. So dapatlah beli makan untuk alas perut malam tu. Mmm...memang tak sedap mana la tapi asal dapat isi perut sudahla. 

Dengan hujan renyai2 macam tu, waktu malam memang sejuk giler dan aku tak bawa sweater. Rasa macam duduk dalam aircond. Hotel tak cari lagi, sempoi betul!

Dah habis pusing pasar malam, dapatlah nasi lemak ayam goreng, kuey teow grg dan strawberi barulah mula misi mencari hotel pulak.

Dekat area situ pun ada juga hotel tapi En. Mat Naat bawa ke area KFC Brinchang tu sebab member dia pun stay dekat2 situ. Mula2 nak ambil hotel murah yang dekat dengan member dia tu tapi tengok rupa macam spooky je so kami proceed ke tempat lain tapi masih area situ, kat depan food court. 

Tanya 2-3 hotel, dapatlah satu hotel hujung sekali dengan harga yang ok sket...RM120/malam. Oklah, walaupun bagi aku agak mahal juga sebab malam ni check-in dah pukul 10 mlm, esok pukul 12 tghr kami dah nak check-out. Tapi disebabkan hotel tu nampak bersih dan baru so, kira settle la. Aku pun dah tak mampu nak jalan lagi sebab sejuk kot! En. Mat Naat dok je dalam kereta sebab tak ada parking. Ok, situ parking memang susah. Susah giler kot! Nasib baiklah dia dapat juga parking bila aku dah dapat hotel so bolehlah kami terus check-in.

Naik aje ke bilik, buka bungkusan makanan...sejuk geding! Apa nak buat, makan ajelah ayam sejuk macam baru bawa keluar peti sejuk tu. Perut dah laparkan.

Nak tengok hotel dan bilik kami?

 Ni lah hotel yang kami duduk...Parkland Hotel. Dulu hotel ni nama lain, tapi dah tukar management atau dah renovate aku tak sure. Hotel ni kat area rumah2 kedai kat depan food court Brinchang tu. Jalan hujung sekali jumpalah hotel ni.

 Inilah dia food courtnya. Kat sini ada jual macam2 makanan so tak risau dah nak cari makan. Kami bersarapan kat food court ni juga tapi bukan belah depan ni, kat belah belakang pun ada gerai lagi dan roti canai dia is sedapppss...En. Mat Naat order 2x roti canai sebab tak cukup...:D

Ni kejadian masa sarapan...memang sejuk. Waktu tu dah pukul 8 pagi. Mulut Afif keluar asap bila bercakap. Tu gerai roti canai yang sedap tu, Betul2 tepi lorong antara gerai di bahagian depan dengan gerai bahagian belakang. Aku tak ingat nama gerai tu. Aku sampai tapau roti canai tu sebelum balik KL dan berhenti makan kat RnR...ehehehe.

 Ni pemandangan dari gerai roti canai tu...boleh nampak ada sebuah sekolah cina kat situ. 

Motif ambik gambar ni sebab nak tunjuk cuaca berkabus tu...best ooo! Untung dapat datang masa musim sejuk ni, tak sempat nak rasa berpeluh pun. Tiba-tiba rasa nak tinggal kat CH terus.

 Bilik kami...ada 2 katil single. RM120/malam. Bilik sempit tapi untuk 3-4 orang muat la.

 Ada disediakan towel tapi tak ada keetle, aircond, peti sejuk semua tu sebab memang dah sejuk.

 Bilik air memang cantik tapi pintu tak ada lock...aptb! Kenalah aku berhati2 masa nak mandi dan suruh En. Mat Naat jaga Afif sebab dia suka mengusik dan saja2 bukak pintu tu.

Pemandangan dari tingkap bilik kami.

 Cantikkan scenery kat belakang tu? Ni kat BOH Tea Centre.

 Suka betul buat muka gedik.


 Masa ni dah petang tapi sejuk dan nyaman...sukanya!

 Subhanallah! Cantiknya...

 Tourist memang ramai.

Aku suka betul tempat yang ada pemandangan2 macam ni...aku terasa tenang je.


En. Mat Naat sempatlah bergambar bersama member2nya.

Sebenarnya banyak lagi gambar masa kat CH ni tapi nantilah bersambung Episod ke-2 pulak. Sampai sini saja kisah jalan2 untuk kali ni.

Sekian! 








No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...