Iklan

Wednesday 2 April 2014

KATA2 ITU MENGGONCANG JIWA

Malam...

Seperti biasa, sebelum tidur aku akan arahkan Afif untuk ke bilik air dan menggosok gigi.

Lepas selesai semuanya, dia berdiri sebelah aku sambil dengan selamba mulut dia berkata...
"suatu hari nanti Afif akan mati..." 

Aku pandang dia. Muka dia bersahaja.

Aku tanya kenapa Afif cakap macam tu? Hati aku risau...risau sangat2!

Kata dia pada aku seolah2 takut dimarahi...satu hari nantikan kiamat! Tapi aku masih tak puas hati sebab tiba2 saja kata2 tu meluncur keluar dari mulut dia.

Aku pandang dia lagi...aku kata pada dia, aku tak suka dia cakap macam tu. Aku peluk dia...rapat2 dan erat. Aku katakan pada dia, aku sedih! Jiwa aku macam direntap tiba2. Airmata bergenang di kelopak mata. Cuba aku tahan tapi tak mampu...menitis setitik...dua titik dan kemudian berderai. Aku tak dapat sembunyikan daripada Afif lagi tapi segera aku sapu.

Ya Allah! Kenapa sayu sangat hati aku bila dengar dia ucapkan kata2 itu? Ya Allah! Jamganlah kau ambil harta aku yang paling bernilai itu. Aku masih perlukannya. Aku akan jaga dia sebaiknya. Pinjamkan lagi dia padaku Ya Allah!  Dialah satu-satunya peneman dan penawar yang aku ada...

Hati ini nyata masih tidak tenang....

No comments:

Post a Comment

Apa pendapat anda?

CORETAN YANG LALU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...